Jak nová vyhláška o technických podmínkách požární ochrany staveb ovlivní výstavbu nabíjecích stanic?

Ministerstvo vnitra předkládá novelu vyhlášky 23/2008 Sb. o technických podmínkách požární ochrany staveb, pod ministerstvo spadá Hasičský záchranný sbor, právě ten navrhuje velmi přísná pravidla pro nabíjení elektromobilů v garážích, náročné vybavení jako elektronickou signalizaci požáru či samočinné hasící zařízení, ventilaci pro odvod kouře apod.

Tyto požadavky by značně prodražily nové stavby i již hotové projekty, od loňska platí novela vyhlášky 268/2009 Sb., která požaduje zavedení kabelů pro pozdější instalaci nabíječek do všech nových i rekonstruovaných staveb s garáží na více než 10 míst, v obytných domech pro každé místo a v ostatních pro každé páté. Evropská směrnice připouští v případě nákladů vyšších než 7 % rozpočtu rekonstrukce, že se nabíjecí stanice stavět nemusí.

S novým návrhem nesouhlasí ministerstvo průmyslu a obchodu, životního prostředí i místního rozvoje, stejně tak hospodářská komora nebo komora architektů.

Velká diskuze o riziku požáru se vede po březnovém vzplanutí lodi Felicity Ace, která převážela 4 000 luxusních vozů ze skupiny Volkswagen, výrobce přišel o 155 milionů dolarů tj. 3,3 miliardy korun.

Právě nabíjení může být riskantní pokud je baterie poškozena či nekvalitně vyrobena, při nabíjení totiž probíhá v baterii chemická reakce, která uvolňuje teplo. Nabíjení je podle dosavadních statistik nejčastější příčinou vzniku požáru, pokud začne elektromobil hořet je problematické ho uhasit, protože baterie mají v sobě vázaný kyslík, který podporuje hoření. Automobil se musí ponořit na dva dny do vody, aby se uhasil. Na baterie elektromobilů jsou kladeny vyšší bezpečnostní nároky než na baterie elektrokol. Takže u statistiky vzniku požáru při nabíjení jsou značně vyšší procenta u elektrokol.

Svaz průmyslu a obchodu v připomínkách k novele uvádí jako bezpečné použití střídavých nabíječek s výkonem do 22 kilowatt v garážích.

Pokud si vzpomeneme na vzplanutí automobilu před několika lety v servisu v Čestlicích u Prahy, ve značkovém servisu se tehdy vznítil elektromobil při nabíjení nízkým výkonem 3,7 kilowattu. Tehdy díky rychlé reakci ostrahy a hlavně nainstalovaným požárním čidlům nebyla škoda ještě vyšší, pouze samotného vozidla.

V garáži obytného domu, do níž například celou noc nikdo nepřijde a v níž čidla nejsou, není možné zajistit dostatečně rychlý zásah.  V případě ohně, který by zachvátil více vozidel a trval déle než hodinu, by byla ohrožena také konstrukce budovy. To vede hasiče také k zpřísnění požadavků na požární odolnost nosných a dělících konstrukcí včetně betonu, který musí odolat teplotám kolem 300 stupňů a jeho odolnost chtějí místo 15 či 45 minut posunout až na 90 minut. S přibývajícím počtem elektromobilů bude jejich rychlý přesun a vyproštění stále více problematické a bude potřeba delší odolnost budov.

Ministerstvu průmyslu a obchodu namítá, že návrh odporuje připravované novele směrnice o energetické náročnosti budov a také regulaci alternativních pohonů AFIR, která má odbourat překážek rozvoje elektromobility.

Ministerstvo životního prostředí uvádí, že “novela je problematická ve smyslu negativního dopadu na rozvoj elektromobility, a tedy plnění klimatických cílů a cílů snižování emisí z dopravy.” 

zdroj:aktualne.cz

Comments are closed.