ChargeUp – komplexní řešení pro elektromobilitu
Pro správu a řízení nabíjecích stanic je možné využít softwarové řešení ChargeUp, které se skládá z modulů ChargeUp CPO (pro provozovatele nabíjecích stanic) a ChargeUp ESP (pro řidiče, zákazníky).

schéma vhodného modelu fungování „ekosystému“ elektromobility / Zdroj: Unicorn
Systém typu CPO (charging point operator)
Pro provozovatele a distributory je hlavním požadavkem bezproblémový provoz nabíjecích stanic a jejich optimální využití s bezproblémovým výdělkem z dobíjení.
Systémy ESP (Elektromobility Service Provider).
Pro koncové zákazníky jsou důležité aktuální informace o stanicích a on-line dostupnosti jejich nabíjecích bodů, následné komfortní nabíjení elektromobilu a jednoduché vyúčtování a placení služeb bez nutnosti vlastnit předem vydanou identifikační kartu pro každého operátora zvlášť.
Řídicí software (CPO klíčové procesy):
- Správa nabíjecích stanic – evidence, řízení a komunikace se samotnými stanicemi.
- Monitoring a ovládání stanic, přehledný seznam aktivních dobíjecích stanic vč. zobrazení na interaktivní mapě
- Správa zákazníků – evidence základních informací o zákaznících, přidělování autorizačních a platebních metod a sledování stavu jejich účtů včetně všech historických transakcí.
- Platby & tarifikace – podpora platebního styku s koncovým zákazníkem včetně případné komunikace na platební brány. Nastavení a přiřazení cenových tarifů pro vyúčtování provedených dobíjení a rezervací.
- Nabíjení & autorizace – autentizace klienta proti evidovaným autorizačním metodám (RFID čip, zaměstnanecké karty, PIN kód voucheru a další) a podpora procesu nabíjení. Vzdálené zahájení/ukončení dobíjení přes mobilní aplikaci nebo automatizované ukončení nabíjení v případě překročení nastaveného limitu.
- Rezervace – objednání nabíjecího bodu na určitý čas koncovými zákazníky.
- Smart Charging & Metering – na základě posbíraných dat a predikovaných hodnot chování sítě a trhu s elektrickou energií maximálně optimalizovat průběh probíhajících nabíjení.
- Možnost exportu realizovaných transakcí pro definovaný časový úsek, vč. informace o finančním vypořádání mezi vlastními zákazníky a dalšími připojenými zprostředkovateli (ESP).

Pro koncové zákazníky řidiče – Systémy ESP:
Řidiči elektromobilů mohou pomocí interaktivní mapy snadno najít nabíjecí stanici provozovatele, vybrat preferovaný nabíjecí tarif, zahájit nabíjení, zaplatit za něj jednou z dostupných platebních metod a obdržet účtenku v souladu s platnou legislativou, a to vše v jediné aplikaci.

Modelový případ:
- Uživatel nezná místo umístění stanice, otevře aplikaci v mobilním telefonu a za použití aktuální polohy GPS nebo na mapě najde vhodnou stanici.
- Po kontrole dostupnosti stanice s vhodným konektorem vyhovujícím jeho vozu si rezervuje vybraný nabíjecí bod.
- Po příjezdu k nabíjecí stanici opět otevře mobilní aplikaci a naskenuje QR kód, fyzicky umístěný na nabíjecí stanici, případně opíše jeho číselný kód.
- Je přesměrován přímo na detail nabíjecí stanice se seznamem jejích nabíjecích konektorů.
- Vybere vyhovující nebo rezervovaný konektor, dále maximální finanční částku, kterou si pro své nabíjení zvolí, a provede on-line platbu.
- Připojí kabel ke svému autu a kliknutím v aplikaci zahájí nabíjení.
- V průběhu svých aktivit (např. nakupuje nebo je v práci) vidí v mobilní aplikaci průběh svého nabíjení, které má možnost vzdáleně ukončit.
- O průběhu nabíjení je informován v aplikaci notifikačními sms, případně e-mailem.
- Přichází k nabitému automobilu, odpojí kabel a odjíždí.
- Zpětně poskytuje aplikace zákazníkovi daňový doklad a historii jeho nabíjení.

Zdroj: Unicorn, https://chargeup.cz/