Dotace elektromobilita 2022

Kvůli výhradám Evropské komise musí ministerstvo průmyslu a obchodu kompletně přepracovat celou strategii podpory a rozvoje čisté mobility. „Vzhledem k tomu, že podpora elektromobility z Národního plánu obnovy byla k podpoře z Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost plánována jako komplementární, mění tyto výhrady Komise celkovou koncepci za Českou republiku. Změnu koncepce a další podporu elektromobility tak musíme dále řešit,“ řekl potvrzuje mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Marek Vošahlík.

Lukáš Hataš z APEL říká, že skutečným důvodem je chyba úředníků:

Bohužel úředníci MPO provedli v klasifikaci specifického cíle chybu. Udržitelná městská mobilita nemůže zahrnovat podporu pro podnikatele na nákup elektromobilů, protože to není v souladu s definovaným cílem. To bohužel současně MPO samo potvrzuje, protože argumentuje snížením emise CO2 u automobilek, a to nemá se zlepšením dopravy ve městech moc společného,“ pokračuje s vysvětlením problému. „Správným argumentem (specifickým cílem) mělo být zlepšení životního prostředí, a proto EK vydala observation letter, s výše uvedenými připomínkami, na který by mělo MPO aktivně reagovat a podporu zařadit do kapitoly ochrany ovzduší nebo podpory podnikání a dotace budou moci proběhnout,“ přidává i svůj návrh řešení.

Rozhodnutí EK je jen faktický důsledek chyb úředníků MPO, na které jsme již dříve upozorňovali. Evropská komise podpoří všechny smysluplné aktivity směřující k dekarbonizaci a eliminaci závislosti na dovozu fosilních paliv za stovky miliard z Ruska. V ČR se rozbíhá výroba baterií a v brzké době se podaří upravit dodavatelské řetězce tak aby nebyly nutně závislé na Číně. Připravují se také dvě linky na recyklaci baterii, které pomohou nastartovat bateriovou cirkulární ekonomiku. Staré moduly budou nejdříve sloužit jako úložiště a následně budou přepracovaný na nové články,“ dodává Hataš.

Comments are closed.